У молодшому
шкільному віці природний фізіологічний розвиток рухових якостей має свої
особливості: спритність і швидкість рухів розвиваються інтенсивніше, ніж сила і
витривалість. Для методики фізичного виховання важливо враховувати те, що м'яз
як орган відчуття дозріває раніше, ніж як робочий орган. У дітей з 7 до 13
років спостерігаються найбільші зрушення в розвитку координації рухів. З огляду
на це, важливо правильно визначити зміст і методи фізичного виховання, які б
сприяли розвитку в дітей рухових якостей відповідно до їхніх вікових
особливостей.
Програма
з фізичної культури для учнів початкових класів приділяє велику увагу розвитку
рухових якостей школярів. У кожному її розділі, присвяченому формуванню і
вдосконаленню, рухових умінь і навичок, передбачено матеріал для розвитку
рухових якостей. Вчителям фізичної культури необхідно орієнтуватися на цей
матеріал і виходячи з умов школи, виділяти на кожному уроці певну кількість
часу (6-12 хв) на розвиток рухових якостей учнів.
Вправи для розвитку швидкості.
1.
Ривки та прискорення із різних вихідних положень (сидячи, лежачи,стоячи)
за сигналом.
2.
Ривки з різною зміною напрямку руху.
3.
Імітування вправ (наприклад, виконання руху, як при ударі по м’ячеві).
4.
Швидкі переміщення з послідуючим імітуванням передачі м’яча чи нападаючого
удару.
5.
Швидке переключення від одних дій до інших (наприклад, перекиди вперед після
декількох передач м’яча).
6.
Гравці (учні) в парах розміщені на бокових лініях: один підкидає м’яча чим вище
і втікає до протилежної лінії, інший біжить і підбиває м’яча двома руками
знизу. Підбивши м’яч, учень ловить його і підкидає знову вгору.
Організаційно-методичні
вказівки.
Швидкість
вимагає виконання рухових дій в мінімальний для
конкретної
ситуації час. Вправи, що розвивають швидкість, не слід виконувати
в стані втоми.
Вправи для розвитку спритності.
1.Ходьба
по гімнастичній лаві із рухами рук в різних напрямках.
2. Стрибки
з місця на місце та з розбігу з поворотом на 180, 270 та 360.
3. З
упору в присіді перекид вперед в упор в присіді.
4.Те ж,
але з перекидом назад.
5.Перекид
через плече.
6. Перекид:
крок із випадом в бік, повернутись спиною в бік, і, торкаючись бедром підлоги,
виштовхнути м’яча потім виконати перекид.
7. Стоячи
спиною до стіни на відстані 2 метри, кинути м’яча за голову, повернутись і
спіймати його.
8.Гра в
крузі двома – трьома м’ячами.
В
парах на відстані 6 метрів. Учень виконує передачу м’яча над собою, потім
партнерові, після чого робить перекид вперед. Те ж саме виконує партнер.
9. Гра в
захисті – один проти двох.
Ходьба
по гімнастичній лаві із одночасними передачами м’яча над собою.
Організаційно-методичні
вказівки.
Найбільш
простий спосіб визначення спритності учнів слідуючий: з положення
стоячи, ноги разом, руки на поясі, стрибком повернутися вліво;
потім поміняти кут повороту – від початку стрибка до приземлення. Чим більший кут
повороту, тим кращий результат.